Hier bekijken we de verschillen tussen een binnenboordmotor met vaste as en een binnenboordmotor met staartstuk ook wel sterndrive genoemd. Eerst en vooral geef ik mee dat beide types kwalitatief zijn en elk hun voor en nadelen hebben.
Staartstuk
Krachtoverbrenging Uw staartstuk is meteen ook uw transmissie. Ook gekend als Z-drive, de letter Z is een weergave van de route die de krachtoverbrenging van motor tot schroef volgt. Er zitten 2 overbrengingen van 90° in. Alsook is er een cardankoppeling in de spiegeldoorvoer om te kunnen trimmen.
Trimmen De staart kan omhoog en omlaag gebracht worden om de stuwkracht te richten of de boot op zijn trailer te leggen. Dit gebeurt met hydraulische pistons die je bedient aan het dashboard. Bij het aanzetten zet je die naar beneden om iets sneller te planeren. Eens op snelheid trim je die iets omhoog om de vaareigenschappen, het verbruik en de stabiliteit te bevorderen. De optionele active trim van Mercury doet dit trouwens automatisch. Een uitgetrimde boot zal een hogere topsnelheid hebben.
Schroeven Je kan kiezen voor een dubbele schroef ook gekend als duoprop bij bepaalde boten. De duoprop zorgt voor meer koppel op het water en gaat de afwijking bij traagvaart door de draairichting van de schroef minimaliseren gezien de schroeven tegenovergesteld draaien.
Sturen Hier sturen we door het volledige staartstuk te draaien. Op de motor is gewoonlijk een servo voorzien omdat we hier alle kracht die de schroef stuwt op onze stuurinrichting krijgen.
Vaareigenschappen Deze boten hebben gewoonlijk een V-bodem van voor tot achter. Dit zorgt voor comfortabel varen in wild water op snelheid. De andere kant van de medaille is dat een scherpe V-vorm de boot onstabiel maakt.
Veiligheid De schroef zit achter de boot of onder het zwemplatform en is dus binnen bereik van zwemmer of watersporters. Er bestaat forward drive technologie die de schroeven omdraaien, hier moet je dan beseffen dat er geen bescherming voor de schroeven zit als er bokken in het water drijven.
Corrosie Deze unit zit dus in het water. Om corrosie of elektrolyse tegen te gaan zijn er verschillende technieken toegepast. De eerste is de verflaag die speciaal ontworpen is. Vervolgens heb je de zelfopofferende anodes die tijdig vervangen moeten worden. Er zijn verschillende anodes voor verschillende types water. Mercruiser voorziet ook de mercathode die een signaal uitstuurt om de elektrolyse tegen te werken
Schadegevallen Hier zit uw volledig transmissie in het water, dus bij een ongeval is er heel wat materiaal die vervangen dreigt te worden. Dit gezegd zijnde, als je op ondiepe locaties vaart en dit op tijd ziet kan je uw trim gebruiken om het staartstuk in veiligheid te brengen.
Vaste as
Krachtoverbrenging Er zijn 2 types boten met vaste as. Direct drive met centrale motor en V-drive met motor achteraan. Net zoals de Z-drive hint de V naar de route van de krachtoverdracht. Hier heb je 1 overbrenging in de boot. De motor monteren ze omgekeerd, de transmissie zit dus vooraan en dan gaat de asdoorvoer terug naar achter.
Trimmen De meeste vaste assen kan je niet trimmen, maar hier is een belangrijke uitzondering op die we straks bespreken. Uw diepgang kan je dus weinig aanpassen. Ze presteren uitstekend in acceleratie en bij zware ladingen. Als uitzondering melden we dat ons huismerk Mastercraft met hun autolaunch technologie een efficiënte oplossing heeft.
Sturen Hier sturen we met een roer die in het stuwwater van de schroef draait. Dit zorgt voor een lage belasting op de stuurinrichting. Voor zoutwater kan je opteren voor een hydraulische besturing ipv een kabel. In achteruit zal je niet kunnen sturen en altijd trekken naar de zijde van de schroefdraairichting. De dockstar technologie van Mastercraft heeft dit probleem echter opgelost.
Vaareigenschappen Er zijn verschillende romptypes die courant zijn. De platte romp is uiterst stabiel, maar vaart hard in wild water. De klassieke skiboot met een centrale motor (direct drive) is hier een voorbeeld van. Dan zijn er de V-rompen, deze hebben vooraan een scherpe V om golven te snijden zoals boten met staartstuk. Achteraan komen ze iets platter die de stabiliteit ten goede komt.
Veiligheid De schroef zit ver onder de boot, het roer zit achter de schroef. Bij het zwemmen en voor watersport is dat een groot voordeel.
Corrosie Er zitten weinig componenten in het water. Ze zijn bijgevolg ook minder gevoelig aan corrosie.
Schadegevallen Er zitten relatief weinig componenten in het water, dus is het gewoonlijk relatief goedkoop om onderdelen te vervangen.
Comments